Saturday 7 May 2011

di sebalik hati..

Assalamualaikum..
Salam kemanisan iman buat semua penduduk dunia yang harinya dimulakan dengan lafaz keramat.Syahadah..
Salam sejahtera buat insan mulia,utusan Allah,bapa terhebat,sahabat terbaik,dan Rasul sepanjang zaman,Muhammad Rasulullah..
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
di sebalik hati ini,apa yang tersirat di sanubari..



Petang tadi saya dikejutkan dengan soalan yang membuatkan hati saya begitu tersentap..

Kakak: Ayang,spm bila?? 

Saya   : Bulan 12 ni,lagi 7 bulan..Awatnya??

Kakak: 12 b ulan tu bukannya lama.Pejam celik,pejam celik sampai la..Cuba berhenti sat dok blogging tu..     Segala hat guna internet ni,stop sat dulu boleh dak??
Saya   : Laaa.....orang ada blog ja,fb tak dak pon.. Orang bukannya tak study pon,,malam2 dok bangun jugak,.. Taw la dia pandai pon..(sambil menunjukkan muka yang sebal dan bangun-tanda merajuk)


Bila saya masuk ke dalam bilik dan duduk bersendirian,ada benar juga kata kakak saya.. pejam celik,sampai la tarikh tu.. Cuma kadang-kadang saya terfikir dan pertikaikan apa yang dah Allah tetapkan buat kakak saya,, sebab saya tengok dia,bila tiba waktu exam,tak sampai sehari pegang buku,result tetap gempak..

Dan umi saya selalu ingatkan bahawa setiap dari anak-anak dia punya kelebihan dan kekurangan masing-masing..Perkara itulah yang selalu saya ingatkan dalam diri saya dan hati saya supaya SIAPA DIRI SAYA adalah kelebihan dan kekurangan yang telah Allah tetapkan.. Cuma perubahan lain yang perlu kita usahakan sendiri supaya kita lebih bersedia untuk menghadapi sebarang kemungkina di masa hadapan..kerana Allah ada berfirman:

"Sesungguhnya Kami tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu,melainkan mereka yang mengubahnya sendiri."

Insya Allah,esok saya akan kembali ke hostel setelah bercuti selama 3 hari di rumah,
Tahniah kepada sahabiah yang berjaya menyertai perlawanan sukan sekolah-sekolah swasta bagi mewakili zon Selatan.[.^_^]

No comments:

Post a Comment